جهان خودرو؛ رکورد سریعترین ماشین الکتریکی جهان شکسته شد
این هفته در جهان خودرو: ثبت رکورد سریعترین ماشین الکتریکی جهان توسط یک خودروساز ژاپنی، اولین مدل الکتریکی آلپین براساس رنو ۵ الکتریکی، انتشار اولین تصاویر فیات پاندا و تایید دستمزد ۴۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک توسط سهامداران تسلا.
رکورد اسپارک
اسپارک (Aspark)، خودروساز ژاپنی با ثبت سرعت ۴۳۸.۷ کیلومتر در ساعت، رکورد سریعترین ماشین الکتریکی جهان را شکست.
این کارخانه با ماشینی به نام ال (Owl) یا جغد به زبان انگلیسی به این رکورد دست یافت. ال تنها محصول اسپارک است و با همکاری یک خودروساز ایتالیایی به نام «مانیفاتورا اتومبیلی تورینو» یا به اختصار MAT تولید شده است.
اسپارک را ماسانوری یوشیدا در سال ۲۰۰۵ تاسیس کرد. این شرکت کارش را با ارائه خدمات مهندسی آغاز کرد و در سال ۲۰۲۰ با تولید سوپرکار ال خبرساز شد که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۱.۷۲ ثانیه بود.
MAT هم یک شرکت مهندسی و خودروسازی در شهر تورین ایتالیا است که به جز اسپارک با چند پروژه ساخت سوپرکار همکاری کرده است.
Skip مطالب پیشنهادی and continue readingمطالب پیشنهادی
- جهان خودرو؛ بحران در خودروسازی ژاپن پس از افشای تخلف در آزمایشهای ایمنی
- جهان خودرو؛ جانشین چهار میلیون دلاری بوگاتی شیرون معرفی شد
- جهان خودرو؛ مدل مینیاتوری که قیمتش از ماشینهای واقعی گرانتر است
- جهان خودرو؛ ماشین دستساز انگلیسی با طرح ایتالیایی
End of مطالب پیشنهادی
رکورد اسپارک در پیست پاپنبورگ آلمان و توسط مارک باسنگ، راننده حرفهای مسابقات اتومبیلرانی ثبت شد.
رکورد سریعترین ماشین الکتریکی پیش از این در اختیار شرکت ریماک بود که در سال ۲۰۲۲ با مدل نوارا (Nevara) سرعت ۴۱۲ کیلومتر در ساعت را ثبت کرد.
اسپارک پس از ماهها آزمایش در تونل باد، ایجاد تغییرات زیاد در آئرودینامیک و نصب باتریهای تازه مدلی از ال را برای ثبت رکورد سرعت آماده کرد. قدرت ماشین اعلام نشده اما بدون شک بیشتر از ۱۹۵۰ اسب بخار مدل معمولی ال است.
تنها ۵۰ دستگاه از اسپارک ال ساخته میشود و قیمتش دو میلیون و ۹۰۰ هزار یورو (سه میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) است.
ماشینی که اسپارک با آن رکوردشکنی کرده فروشی نیست و یک خودروی آزمایشی به شمار میآید. در نتیجه ریماک با حداکثر سرعت ۴۱۲ کیلومتر در ساعت همچنان رکورددار سرعت ماشینهای الکتریکی است که برای فروش تولید میشوند.
اسپارک در وبسایت خود حداکثر سرعت مدل معمولی ال را ۴۱۳ کیلومتر در ساعت اعلام کرده، اما این رکورد هنوز به طور رسمی ثبت نشده است.
اولین آلپین الکتریکی
آلپین، زیرمجموعه ماشینهای اسپرت کارخانه رنو با ساخت مدل تقویتشده از رنو ۵ به جمع خودروسازان الکتریکی پیوست. این ماشین که نامش A290 است از زمستان به بازار عرضه میشود.
A290 از رنو ۵ پهنتر است و لاستیکهای بزرگتری دارد. دو چراغ مهشکن هم با الهام از ماشینهای رالی آلپین در دهه هفتاد میلادی به ماشین اضافه شده و یک بال کوچک روی سقف دارد. درهای عقب ماشین هم با الهام از رنو ۵ توربو طراحی شده که از مشهورترین ماشینهای رنو در دهه هشتاد میلادی بود.
قویترین مدل A290 ۲۲۰ اسب بخار نیرو دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۶.۴ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. دکمهای به نام «سبقت» روی فرمان ماشین است که با فشار دادنش حداکثر نیروی موتور برای ده ثانیه در اختیار راننده قرار میگیرد.
آلپین A290 با هر بار شارژ میتواند تا حداکثر ۳۸۰ کیلومتر حرکت کند و شارژ باتری از ۱۵ درصد تا ۸۰ درصد با شارژر سریع نیم ساعت طول میکشد. مهندسان آلپین میگویند با کاهش وزن ماشین به کمتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم و تغییراتی که در فنربندی و ترمزها دادهاند، ماشین چابکتر و اسپرتتر از رنو ۵ شده است.
بازاری که آلپین A290 در آن رقابت میکند چندان شلوغ نیست. نزدیکترین رقیب ماشین مدل تقویتشده مینی کوپر است. کوپرا، یکی از زیرمجموعههای فولکسواگن هم قرار است یک هچبک کوچک الکتریکی اسپرت به بازار عرضه کند. قیمت پایه A290 در فرانسه ۳۸ هزار یورو (حدود ۴۱ هزار دلار) است.
آلپین نامی قدیمی در بین خودروسازان اسپرت اروپا است. مشهورترین مدل این کارخانه A110 است که در دهه هفتاد میلادی با آن در مسابقات رالی برنده شد. این شرکت در حال حاضر یک مدل اسپرت بنزینی با همین نام تولید میکند.
آلپین قرار است هفت مدل الکتریکی از جمله یک شاسیبلند در سالهای آینده به بازار عرضه کند که A290 اولین مدل از این مدلها است. رنو میخواهد با عرضه این مدلهای جدید فروش آلپین را به ۱۵۰ هزار دستگاه در سال برساند.
پاندای الکتریکی فیات
فیات اولین تصاویر از مدل ارزان الکتریکیاش منتشر کرده که قرار است در سال ۲۰۲۵ با نام «گرانده پاندا» به بازار عرضه شود. این ماشین با الهام از مدل پاندا در دهه هشتاد میلادی طراحی شده که از محبوبترین ماشینهایی است که فیات تولید کرده است.
فیات اکنون بخشی از گروه خودروسازی استلانتیس است و از پلتفرمی برای تولید پاندا استفاده میکند که این گروه برای ماشینهای کوچک ساخته است. سیتروئن، عضو دیگر استلانتیس قبلا از این پلتفرم برای تولید مدل C3 الکتریکی استفاده کرده که ظاهرش کم و بیش شبیه به فیات پاندا است.
فیات جزییات فنی ماشین را منتشر نکرده، اما گفته علاوه بر مدل الکتریکی آن را با قوای محرکه هیبرید-الکتریکی هم تولید خواهد کرد. مدل الکتریکی که سیتروئن با این پلتفرم تولید کرده با هر بار شارژ ۳۲۰ کیلومتر حرکت میکند.
انتظار میرود قیمت ماشین حدود ۲۵ هزار دلار باشد. استلانتیس مانند دیگر خودروسازان اروپایی با سرعت در حال ساخت ماشینهایی است که بتوانند با ماشینهای الکتریکی چینی رقابت کنند.
فیات قصد دارد پاندا را به عنوان زیرمجموعهای تازه معرفی و مدلهای مختلفی با این نام به بازار عرضه کند. این زیرمجموعه شامل یک شاسیبلند، یک ون و یک وانت است. فیات گفته تا سال ۲۰۲۷ هر سال یک مدل از این مجموعه به بازار خواهد آمد.
دستمزد میلیاردی برای ایلان ماسک
سهامداران تسلا با پرداخت بستهای تشویقی با ارزشی نجومی به ایلان ماسک، مدیر کارخانه موافقت کردند. در رایگیری که رسانهها آن را به یک رفراندم تشبیه کردند، سهامداران همچنین به انتقال دفتر مرکزی شرکت به ایالت تگزاس هم رای مثبت دادند.
رایگیری هفته گذشته درباره پرداخت بستهای تشویقی بود که شرکت پرداخت آن را به ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ وعده داده بود.
در قراردادهای تجاری این بسته تشویقی «اختیار خرید سهام» نام دارد. در این قرارداد، مدیرعامل به شرط دست یافتن به اهدافی مشخص میتواند سهام شرکت را با تخفیف بخرد. معمولا پس از دستیابی به اهداف شرکت قیمت سهام بیشتر میشود و مدیرعامل با فروش سهامش سود خواهد کرد.
ارزش بسته تشویقی ایلان ماسک در ماه آوریل ۲۰۲۴ نزدیک ۴۵ میلیارد دلار برآورد شده و این بیشترین رقم اختیار خرید سهامی است که تاکنون به یک مدیرعامل در جهان داده شده است.
ولی همه سهامداران از پرداخت این مبلغ به آقای ماسک راضی نیستند. در پی شکایت برخی از آنها دادگاهی در شهر دلاور (Delaware) آمریکا در ماه ژانویه رای داد که این بسته تشویقی نباید به آقای ماسک داده میشد. به ادعای شاکیان «اختیار خرید سهام» در مذاکراتی صوری به آقای ماسک داده شد و سهامداران بدون داشتن اطلاعات کامل آن را تایید کردند.
آقای ماسک به حکم دادگاه اعتراض کرده و حالا پس از تایید هفته گذشته سهامداران، شانس بیشتری دارد که در مرحله تجدیدنظر رای را به نفع خود تغییر دهد.
آقای ماسک اخیرا درباره ماندنش در تسلا تردیدهایی مطرح کرده بود و گفته بود ممکن است ایدههایش برای توسعه هوش مصنوعی را در جایی به غیر از تسلا اجرا کند.
هئیت مدیره تسلا در گرفتن رای مثبت سهامداران نقش مهمی داشت. منتقدان این اقدام را قمار هئیت مدیره ارزیابی کردهاند و میگویند «اختیار خرید سهام» زمانی به آقای ماسک اعطا شد که خودروهای الکتریکی رونق زیادی داشتند، اما اکنون که رشد این بازار کند شده و تسلا رقیبان قدرتمندی دارد، آقای ماسک ممکن است با فروش سهامش و رفتن از تسلا، این شرکت را در موقعیت بدی قرار دهد.
آقای ماسک در جلسه سالانهاش با سهامداران به آنها اطمینان داد که قصد ترک تسلا را ندارد و تا پنج سال دیگر هم نمیتواند سهامی را که از این بسته تشویقی به دست میآورد بفروشد. او گفت: «این پول نقد نیست و نمیتوانم آن را بردارم و بروم. اگر هم میشد، قصد این کار را نداشتم».