چالشهای ایلان ماسک در حفظ ارزش ایکس
ایلان ماسک در اواخر ماه اکتبر 2022 توییتر را خرید و سپس تغییرات بزرگی در این شرکت بهوجود آورد. اقدامات او درنهایت موجب قطع همکاری بسیاری از خریداران تبلیغات با این شبکه اجتماعی شد و جریان درآمدهای این شرکت را با چالشهای جدی روبهرو کرد؛ تا حدی که گفته میشود فروش تبلیغات ایکس در 2023 تنها 2.5 میلیارد دلار بوده است. قبلاً نرخ درآمد از تبلیغات در هر فصل حدود 1 میلیارد دلار بود.
ثروتمندترین فرد جهان در ماه نوامبر 2023 خطاب به خریداران تبلیغاتی که همکاری با ایکس را تحریم کرده بودند، اعلام کرد که میتوانند «به جهنم بروند». خریداران تبلیغات بهدنبال برخی از اظهارات ماسک (که ضدیهودی تلقی میشد)، به همکاری با این شرکت پایان دادند.
ایکس از زمان ورود ایلان ماسک، با تغییرات گستردهای در سیاستها مواجه شده است. این شبکه اجتماعی حالا عمده تمرکز خود را روی فروش اشتراکهای پریمیوم گذاشته و سعی دارد از طریق آنها به جریان درآمد ثابتی برای این شبکه اجتماعی برسد. بااینحال، بهنظر میرسد که مدیرعامل تسلا و اسپیسایکس در این ماجراجویی چندان موفقیت نشده است.
هدف نهایی ماسک برای ایکس، تبدیلکردن این اپلیکیشن به یک سوپراپ شبیه ویچت چین است. البته باید ببینیم که با توجه به شرایط حاضر، آیا چنین آیندهای برای این پلتفرم ممکن خواهد بود یا خیر.